Cukinia – właściwości

Cukinia – zwana również kabaczkiem – jest tym smaczniejsza, im jest młodsza. Należy do warzyw dyniowatych. W zależności od odmiany może być ciemnozielona, żółta lub pasiasta. Można przyrządzać ją na wiele sposobów – smażyć, dodawać do lecza czy do ciast, a nawet jeść na surowo. Cukinia staje się coraz bardziej popularniejsza, głównie ze względu na swoje walory smakowe i odżywcze.

Cukinia – wartości odżywcze

Cukinia jest łagodna w smaku i lekkostrawna. Doceniają ją również osoby będące na diecie, nie tylko dlatego, że jest niskokaloryczna, ale także z tego powodu, że zawiera wiele cennych witamin i minerałów. Między innymi znajduje się w niej potas, magnez, żelazo oraz witaminy: C, K, PP i B1. Znaczącą zaletą cukinii jest również fakt, że nie odkładają się w niej metale ciężkie. Warzywo to dodatkowo odkwasza organizm i wpływa pozytywnie na proces trawienia, więc jest szczególnie polecane dla osób, które mają problemy z nadkwaśnością. Dobrze jest wiedzieć, że cukinia może być jednym z pierwszych warzyw, które podaje się małemu dziecku.

Wartości odżywcze w cukinii (100g):

  • wartość energetyczna – 21 kcal
  • białko ogółem 2.71 g
  • węglowodany 3.11 g
  • błonnik 1.1 g
  • witamina C – 34.1 mg
  • tiamina – 0.042 mg
  • ryboflawina – 0.036 mg
  • niacyna – 0.705 mg
  • witamina B6 – 0.142 mg
  • kwas foliowy – 20 µg
  • witamina A – 490 IU
  • wapń – 21 mg
  • żelazo – 0.79 mg
  • magnez – 33 mg
  • fosfor – 93 mg
  • potas – 459 mg
  • sód – 3 mg
  • cynk – 0.83 mg

Cukinia w kuchni

Cukinię można jeść w dużych ilościach, ponieważ jest niskokaloryczna. Może być zdrową alternatywą dla tuczących przekąsek – na przykład frytki z cukinii są bardzo łatwe w przygotowaniu. Cukinia ma jeszcze jeden plus – ma niski indeks glikemiczny, który wynosi 15. Jest to szczególnie dobra wiadomość dla osób chorujących na cukrzycę.

To warzywo jest dość uniwersalne, jeśli chodzi o sposób jego przyrządzania. Można je marynować, dusić, smażyć, piec lub jeść na surowo. Przykładowe dania, które można przygotować na bazie cukinii, to: zapiekanka, placuszki, leczo, ciasto czy nawet zupa. Młode cukinie można jeść ze skórką, natomiast te starsze należy obrać. Co ciekawe, kwiaty cukinii również są jadalne. Co prawda w polskich sklepach trudno jest natrafić na kwiaty cukinii, ale można pozyskiwać je od zaprzyjaźnionych ogrodników, czy nawet zrywać z własnej grządki. Nadziewane lub pieczone kwiaty cukinii są bardzo popularne na przykład we Włoszech. W naszym kraju wciąż wiele osób nie wie, że można je jeść.

Dodaj komentarz