Kreatyna: co warto o niej wiedzieć?

Kreatyna to jedna z najbardziej popularnych odżywek sportowych. Stosuje się ją przede wszystkim w kulturystyce oraz sportach siłowych i sportach walki, jednak spektrum możliwego zastosowania kreatyny jest o wiele szerszy: suplementacja kreatyną jest częsta również u sportowców uprawiających gry zespołowe, kolarzy, biegaczy i tak dalej. Skuteczność kreatyny została potwierdzona w wielu różnych badaniach naukowych, prowadzonych przez niezależne ośrodki badawcze na całym świecie.

Podstawowym działaniem kreatyny jest działanie anaboliczne, czyli przyspieszające proces budowy masy mięśniowej. Oprócz tego kreatyna powoduje jednak także wyraźny przyrost siły, zwiększenie wytrzymałości mięśni a także ogólne wzmocnienie i poprawę kondycji organizmu. Od czasu wprowadzenia kreatyny do sportu minęło wiele lat. Obecnie ta popularna i niezwykle skuteczna odżywka jest dostępna na rynku w wielu różnych formach, które różnią się od siebie zarówno pod względem charakterystyki działania, jak i składu chemicznego.

Monohydrat kreatyny

Najczęściej spotykana a zarazem najbardziej podstawowa forma kreatyny to monohydrat. W porównaniu do na przykład innej popularnej formy, czyli jabłczanu kreatyny, monohydrat cechuje się znacznie szybszymi efektami zarówno jeśli chodzi o przyrost masy, jak i zwiększenie siły: często są one widoczne już w drugim lub trzecim tygodniu suplementacji. Działanie anaboliczne monohydratu kreatyny opiera się w głównej mierze na zwiększeniu retencji wody w mięśniach, dlatego efekty osiągane poprzez stosowanie samego monohydratu kreatyny nie są trwałe.

Jabłczan kreatyny

Jabłczan kreatyny to druga, obok monohydratu, najbardziej popularna z podstawowych form kreatyny. W porównaniu z monohydratem jabłczan działa znacznie wolniej, jednak jego działanie nie jest związane z zwiększeniem retencji wody w mięśniach, dzięki czemu efekty suplementacji jabłczanem kreatyny są o wiele trwalsze, niż ma to miejsce w przypadku monohydratu.

Mieszanki oraz zaawansowane formy kreatyny

Na rynku dostępne są również zaawansowane formy kreatyny, takie jak na przykład Chlorowodorek kreatyny (HCl), Kre-Alkalyn, chelatowy magnez kreatyny czy etylowy ester kreatyny. Cechują się one silniejszym działaniem anabolicznym oraz lepszą wchłanialnością. Dla osiągnięcia jeszcze lepszych efektów można stosować mieszanki, zawierające różne dostępne formy, w jakich występuje kreatyna, w tym zarówno formy proste, jak i zaawansowane.

Dodaj komentarz