Problem chrapania – jak sobie z nim poradzić

Chrapanie stało się tak popularne w dzisiejszych czasach, że część osób cierpiących na tą przypadłość nawet nie wie czym jest spowodowane, a także, gdy przychodzi moment, że muszą szukać pomocy – nie wiedzą, jak sobie z tym poradzić. Z czym tak naprawdę wiąże się problem chrapania i jak temu zaradzić?

Czym jest chrapanie?

Chrapanie zazwyczaj występuje podczasu snu i tak też jest słusznie kojarzone. Głośny, charczący oddech spowodowany jest przez podniebienie miękkie i języczek, które zaczynają wibrować. Jest to związane z utrudnionym przepływem powietrza przez gardło. Nie jest to przypadłość chorobowa, przynajmniej u większości osób. Szacuje się, że chrapie co dziesiąta osoba na świecie, z czego problem ten dotyczy głównie mężczyzn, gdyż oni stanowią 80% tej grupy. Bardziej narażone na tą przypadłość są także osoby starsze, otyłe i kobiety po menopauzie.

Mimo, że klasyczne chrapanie nie jest uznawane za groźne, to jednak może się przerodzić w niepokojące schorzenia, jak na przykład bezdech senny, który może być poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia chrapiącego. Część osób, które dotknięte są problemem chrapania wiążącym się z bezdechem leczy się farmakologicznie. 

Uciążliwa przypadłość

Nawet jeśli chrapanie nie posiada objawów jednostki chorobowej, to jest kojarzone jako nieprzyjemna i uciążliwa przypadłość, nawet nie dla samej osoby chrapiącej, ale dla osób bliskich, mieszkających z nią. Dlaczego? Jeśli chrapanie jest ciche zazwyczaj jest możliwe do zaakceptowania. Problem zaczyna się wtedy, gdy osoba bliska, z którą śpimy w jednym pokoju lub łóżku chrapie zbyt głośno. W niektórych przypadkach głośność oddechów można porównać go pracującej kosiarki! Wobec tego może być to naprawdę nieprzyjemne dla osób śpiących w bliskim otoczeniu chrapiącego.

Z powodu cudzego chrapania partnerzy i partnerki śpią średnio o 1-1,5 godziny mniej niż normalnie. To dość dużo czasu jeśli chodzi o godziny przeznaczone na sen w ciągu dnia. Dlatego wiele osób skarży się na chrapanie osoby, z którą żyje pod jednym dachem – jest to nie łatwa przypadłość do znoszenia. Jak więc sobie z nią poradzić?

Sposoby na chrapanie 

W aktualnie panującej dobie Internetu wiedza o sposobach na chrapanie jest dosłownie na wyciągnięcie ręki. Wystarczy odwiedzić specjalnie dedykowaną temu stronę, jak na przykład sposobynachrapanie.pl, aby dowiedzieć się jak skutecznie, w domowych warunkach zlikwidować problem chrapania!

Jeśli chrapanie nie jest związane z żadną chorobą to bez problemu można powalczyć z nim we własnym zakresie. Przede wszystkim należy zrezygnować z picia alkoholu przed snem – powoduje on wiotczenie mięśni, co może potęgować chrapanie. Podobne działanie wykazują leki nasenne, więc warto chociaż na próbę również zrezygnować z ich zażywania, jeśli jest to możliwe. 

Warto zadbać także o wagę – osoby cierpiące na otyłość zazwyczaj chrapią w związku z otłuszczeniem szyi w dużym stopniu, co w konsekwencji powoduje utrudnienie przepływu powietrza w gardle i krtani. Stracenie kilku kilogramów na wadze będzie nie tylko korzystne dla zdrowia, ale także pomoże zniwelować problem chrapania. 

Skuteczne sposoby na chrapanie dotyczą także sposobu spania – osoby chrapiące nie powinny spać na wznak. Lepszą pozycją będzie spanie na brzuchu lub na boku. Powinno się także zrezygnować z wielkich poduszek i jaśków na rzecz płaskiej poduszki – będzie to korzystne dla kręgosłupa, ale także osłabi chrapanie. Wysokie poduszki wpływają na głośność chrapiącego oddechu. 

Sposoby na chrapanie obejmują także dostępne w aptece, bez recepty środki na przykład do płukania ust czy gardła, których zadaniem jest minimalizowanie lub całkowita likwidacja tego problemu. Wystarczy używać ich regularnie w domu. Ciekawą alternatywą, bardziej naturalną będą ziołowe preparaty i tabletki na chrapanie. Jeśli nie chcemy dokładać kolejnych, chemicznych leków do listy to zawsze warto zainwestować w zioła – nierzadko zdarza się, że ich cena wcale nie będzie różnić się od produktów chemicznych, a ich skuteczność może naprawdę zaskoczyć. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *