Rukola – właściwości

Rukola, czyli rukiew sienna, ostatnio stała się bardzo popularna, głównie dzięki swoim dobroczynnym właściwościom dla zdrowia. Roślina ta jest stałym elementem kuchni śródziemnomorskiej, choć wcale nie trzeba być Włochem, aby ją docenić. Choć wyglądem przypomina zwykłą sałatę, różni się od niej pod wieloma względami.

Właściwości rukoli

Rukola jest dobrym źródłem glukozynolanów, które pomagają chronić organizm przed nowotworami, a przy tym są odpowiedzialne za intensywny smak tej rośliny. W jej składzie znajdziemy także wapno, potas, mangan, magnez i żelazo. Dużą zaletą roślin o zielonych liściach jest to, że zawierają sporo kwasu foliowego oraz witaminy C. Poza tym spożywając rukolę dostarczamy organizmowi dawkę karotenoidów, w tym luteiny oraz zeaksantyny, które zapobiegają powstawaniu zaćmy oraz zwyrodnienia plamki żółtej. Duża zawartość aminokwasów sprawia, że rukola wykazuje działanie bakteriobójcze.

Zalety rukoli dla zdrowia:

  • wspiera układ kostny dzięki potężnej dawce witaminy K
  • jest bogata w błonnik pokarmowy, dzięki czemu wpływa dobrze na poprawę perystaltyki jelit
  • jest niskokaloryczna, więc dobra dla osób, które walczą z nadwagą
  • ma działanie antynowotworowe
  • jest dobrym źródłem minerałów zapobiegającym anemii
  • jest korzystna dla układu krwionośnego
  • wykazuje działanie bakteriobójcze
  • dzięki witaminie C poprawia odporność organizmu
  • detoksykuje organizm
  • dzięki witaminie A dba o nasz wzrok

Rukola – jak ją jeść

Rukola ma bardzo specyficzny smak, który może wydawać się niektórym nawet zaskakujący. Dzieje się tak, ponieważ im jest starsza, tym nabiera bardziej ostrego smaku. Zostawia również korzenny posmak. Dzięki tym właściwościom rukola stosowana jest wszędzie tam, gdzie trzeba uczynić smak potrawy bardziej wyrazistym i ostrym. Świetnie więc sprawdzi się jako dodatek do kanapek, past serowych, jajek czy mozzarelli.

Jednak rukoli nie używa się tylko do dań zimnych. Z pewnością poprawi ona smak pizzy, dań z makaronem czy sosów. Można nawet użyć rukoli jako podstawowego składnika pesto, zamiast bazylii. Wiele osób jednak zgodnie stwierdzi, że klasycznym, prostym i bardzo smacznym daniem z rukolą jest po prostu sałatka. Taka sałatka jest bardzo szybka w wykonaniu, a dzięki swojej objętości sprawi, że się nią nasycimy (choć będzie niskokaloryczna). Wystarczy do rukoli dodać ulubiony ser pleśniowy, kilka pomidorków koktajlowych, trochę oliwy i dressing z soku z cytryny zmieszanego z oliwą. Wszystkie składniki należy razem wymieszać i doprawić do smaku solą i pieprzem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *